.
In Tsjechië zijn momenteel de meeste gebruikte auto\’s in gebruik, terwijl het aantal nieuwe auto\’s in de schaduw staat. De gemiddelde leeftijd van auto\’s in Tsjechië is ongeveer 10 jaar, met een groot aandeel van voertuigen die 3-7 jaar oud zijn en een aanzienlijk aantal voertuigen die sinds het begin van de jaren 2000 zijn geproduceerd.
Meer dan 70% van de autokopers kopen hun voertuigen via autodealers of advertenties en laten hun voertuigen inspecteren door een ervaren monteur. Maar slechts 5% van de eigenaren van nieuwe auto\’s kent de werkelijke onderhoudshistorie die in het onderhoudsboekje van hun tweedehands auto\’s staat. Dit betekent dat de meesten van hen niet kunnen vertrouwen op enige bekendheid met welke motorolie er precies onder de motorkap verstopt zit en, nog belangrijker, wanneer deze voor het laatst is ververst.
Aarzel niet om de olie in een gebruikte auto te verversen
.
Als je niet precies weet wanneer de olie voor het laatst is ververst, ga dan naar een garage of naar een vriend op een stalen oprit of montageput en laat de olie meteen verversen.
Als de motor gevuld is met mineraal smeermiddel, moet het oude afgetapt worden en het volgende vervangingsinterval teruggebracht worden tot negen maanden met mineraal smeermiddel. Als je echter semi-synthetische of synthetische smeermiddelen wilt gebruiken, moet je de staat van de motor kennen. In veel gevallen is de motor verkoold en in dat geval is het geen slecht idee om de motor te reinigen met een speciaal product zoals bijvoorbeeld Winds Motor Cleaner. Waarom zo\’n procedure?
Semi-synthetische smeermiddelen, synthetische smeermiddelen en sommige minerale smeermiddelen van hoge kwaliteit hebben eigenschappen die de meeste afzettingen binden. Als er inferieure smeermiddelen in de motor worden gebruikt of als de verversingsintervallen te lang zijn, kan de nieuwe olie afzettingen in de motor oplossen, het oliefilter en de smeerpassages verstoppen en zelfs de motor afzetten.
Het wordt ook aanbevolen om niet over te schakelen op smeermiddelen van verschillende types of fabrikanten, idealiter met één beproefd smeermiddel voor de volgende verversingen. Als de olie moet worden bijgevuld voordat deze wordt vervangen, moet dit van hetzelfde type en dezelfde fabrikant zijn. Het is niet erg om in noodgevallen verschillende oliën te mengen, maar de kwaliteit van de smering zal waarschijnlijk minder worden, dus het is beter om de olie helemaal te vervangen. Controleer de olie regelmatig met een peilstok en vul olie bij als de motor kortsluiting heeft. Toch is het beter om wat olie te hebben dan geen olie.